Rozmowa kwalifikacyjna (cz. II) na studia medyczne w Wielkiej Brytanii

W tym artykule dowiesz się:

  • jakiego rodzaju pytania może zadać Ci komisja podczas interview na studia medyczne w UK,
  • co powinieneś/powinnaś wiedzieć na temat wybranej uczelni brytyjskiej, 
  • jak istotna jest etyka medyczna już na etapie interview na studia medyczne w Anglii,
  • jakie rady i wskazówki warto wziąć sobie do serca przed interview na studia medyczne w UK.

Niniejszy artykuł jest kontynuacją artykułu “Rozmowa kwalifikacyjna (cz. I) na studia medyczne w Wielkiej Brytanii“, w którym znajdziesz ogólne informacje na temat rozmowy kwalifikacyjnej na brytyjskich uczelniach.

W tym artykule zamierzam podzielić się z Tobą wiedzą na temat rozmowy kwalifikacyjnej. Nie będzie to żaden spis czy bank pytań, gdyż dzielenie się nimi jest zakazane (przed każdą rozmową podpisujesz specjalną klauzulę), ale byłoby również bezsensowne gdyż pytania różnią się między sobą z roku na rok oraz pomiędzy szkołami. Natomiast, postaram się przybliżyć Ci zakres wiedzy, która przeważnie pojawia się na rozmowach kwalifikacyjnych i o której powinieneś/powinnaś mieć jakieś pojęcie przed przystąpieniem do interview.

Podzielę się również z Tobą radami oraz linkami, z których ja korzystałam w trakcie przygotowań do swoich rozmów.

Personal questions

Musisz znać swój personal statement na wylot. Przed interview, zastanów się nad refleksjami ze wszystkich wolontariatów, praktyk i pracy których się podjąłeś/podjęłaś. Może pomóc w tym czytanie spisanych podczas tych doświadczeń refleksji z ważnych wydarzeń czy obserwacji (jeśli takowe zapisywałeś/aś).

W tej kategorii mogą pojawić się pytania związane z cechami Twojego charakteru, bądź z Twoją wiedzą dotyczącą zawodu lekarza (insight into profession). W pytaniach tego typu często przeplatają się pojęcia takie jak: prioritising, team-work, compassion, motivation, commitment, self-directed learning itp. Upewnij się, że każde z powyższych pojęć możesz jakoś odnieść do swojej osoby, podając przykłady ze swojego życia (bądź z obserwacji w czasie wolontariatu/praktyk). Zawsze, ale to zawsze poprzyj swoją wypowiedź przykładami (jest to niejaki dowód tego, że mówisz prawdę oraz sposób na wyróżnienie się z tłumu innych aplikantów).

RADA: Przykłady, którymi zobrazujesz swoje wypowiedzi nie muszą być górnolotne. Powyższe terminy opisują każdego aplikanta na medycynę. W celu zilustrowania: to, że posiadasz prioritising skills możesz uzasadnić choćby tym, że ucząc się w polskim liceum, masz do ogarnięcia 15 różnych przedmiotów, tym jak rozkładasz sobie naukę na bieżąco, czas wolny oraz jak opanujesz materiał do matury. Można poprzeć się opisami sytuacji z różnych dziedzin życia (szkoła, praca, praktyki, a nawet życie prywatne).

Widzisz, znalezienie odpowiednich przykładów nie jest takie trudne, prawda? Oczywiście pod warunkiem, że zastanowisz się nad nimi przed interview. Dodatkowo, na interview możesz być zapytany o omówienie artykułu który ostatnio czytałeś/aś. Przed interview warto więc jest wybrać jeden artykuł, który akurat się nam podobał. Obojętnie czy jest on z zakresu naukowego czy ze zdrowia publicznego. Trzeba go zrozumieć, opowiedzieć, przedyskutować, a czasem nawet spojrzeć krytycznym okiem.

* Jeśli ktoś jest zainteresowany, może czytać BMJ, New Scientist lub Lancet itp. Powiem szczerze, ja nie czytałam i nie miałam z tym żadnych problemów na interview.

Wybór uczelni

Dokładnie “przewertuj” stronę internetową danej szkoły, do której wybierasz się na interview. Zwracaj uwagę na to, aby wiedzieć jak zbudowany jest program/curriculum, kiedy zaczynają się praktyki (placements) i gdzie sprawdzić jaki typ kursu jest na danej uczelni oraz umieć odpowiedzieć dlaczego akurat tą uczelnią się zainteresowałeś/aś.

Typy kursów: http://www.bma.org.uk/…/applying-to-medical-sc…/course-types

Rada: Jeśli zapytają Cię o uczelnię, wyrażaj się o niej tylko w samych superlatywach. Postaraj się nie wspominać nazw innych uczelni na które aplikowałeś/aś. A jeśli już Cię o to bezpośrednio zapytają, wyraź się o pozostałych uniwersytetach również pozytywnie, podkreślając jednak, że akurat tą szkołą, w której właśnie się znajdujesz, jesteś najbardziej zainteresowany/a (podając powody i uzasadniając jakoś swoją wypowiedź).

Etyka medyczna

O ważności tego tematu pisałam już w artykule zatytułowanym “Non-academic criteria (cz. II): etyka i profesjonalizm w życiu aplikanta na studia medyczne w Wielkiej Brytanii, gdzie znajdziesz więcej informacji związanych z tą dziedziną.

Pojęcia takie jak confidentiality, The Pillars of Medical Ethics, consent, informed and valid consent, patient’s autonomy, holistic approach powinniśmy rozumieć i mieć w przysłowiowym “małym palcu”.

Polecam następujące linki:

Kluczowe koncepty etyki medycznej i profesjonalizmu

Etyczne problemy oraz ich analiza (scenariusze) – dobrze przejrzeć, przećwiczyć i zrozumieć

Rada I: Jeśli podczas rozmowy napotkasz się z problemem lub zagadnieniem etycznym, który w jakimś stopniu Cię zaskoczy – nie panikuj. Pamiętaj, że tu przede wszystkim liczą się podstawowe wartości moralne (dobro pacjenta), ale przede wszystkim to, czy i jakich argumentów użyjesz, by poprzeć swoją odpowiedź. Nawet jeśli nie jesteś czegoś pewien, możesz powiedzieć “I am not sure about that, but…” (pamiętaj uzasadnić swoją wypowiedź!) podając to, co myślisz, że będzie słuszne. Członek komisji z pewnością doceni Twoją szczerość oraz trzeźwość umysłu (argumentacja).

Rada II: Postaraj się również, do każdej z sytuacji podejść z dwóch stron. To znaczy, omówić problem, zwracając uwagę na co najmniej dwa (przeciwne) aspekty danej sytuacji. Jednak na końcu zawsze wyraź swoją opinię z uzasadnieniem (tak by pokazać, że potrafisz podjąć jakąś decyzję).

Przykład: Transplantacja wątroby. Jeden organ, kilku pacjentów. Wszyscy potrzebują przeszczepu, inaczej umrą.

Pacjent A: mężczyzna, lat 30, samotny

Pacjent B: starsza pani, lat 85

Pacjent C: mężczyzna, lat 44, alkoholik

Pacjent D: kobieta, lat 38, matka wychowująca samotnie dwójkę małych dzieci

Pytanie: Komu należy się nerka?

Do pytań tego typu musisz podejść z rozwagą. Wiem, że na początku, aż chciałoby się wykrzyknąć, że nerka należy się matce, której śmierć osierociła by dwójkę małych dzieci. Pamiętaj jednak, że jest to kwestia sporna. Przy pytaniach tego typu należy spojrzeć na sprawę z różnych aspektów. Przedyskutować i przeanalizować podane informacje bazując na podstawach etyki medycznej, czyli ‘The Pillars of Medical Ethics’ (autonomy, beneficence, non – maleficence i justice).

Nie musisz omawiać każdego pacjenta z osobna (najprawdopodobniej nie będzie na to czasu). Skup się natomiast na dwóch (najlepiej skrajnie odmiennych) przypadkach. W swojej wypowiedzi, warto jest również wspomnieć, że decyzje takie nie są podejmowane przez jedną osobę, ale przez panel ekspertów z różnych dziedzin. Dodatkowo, podane informacje są niewystarczające, by podjąć w pełni uzasadnioną decyzję.

Medyczne news’y

Wiadomości ze świata medycyny, z NHS, z zakresu zdrowia publicznego. Polecam tę stronę, gdyż jest łatwa do przyswojenia oraz zawiera zaktualizowane tematy, które są ważne dla wszystkich healthcare professionals ale również i dla pacjentów.

ABSOLUTNY ‘MUST’, by przeczytać przed interview

  • Tomorrow’s Doctors – opis czego oczekuje się od studentów medycyny i młodych lekarzy, na tym etapie zwróćcie uwagę przede wszystkim na profesjonalizm i rolę lekarza w społeczeństwie;
  • Good Medical Practice – znów o profesjonalizmie i czego oczekuje się od lekarzy, można znaleźć różne streszczenia. Podaję stronę ogólną: http://www.gmc-uk.org/guidance/
  • Five Years Forward View – opis tego, dlaczego NHS obecnie jest w opłakanej sytuacji (finansowo-organizacyjnej) i jakie są pomysły na wyjście z tych problemów.

    Polecam EASY READ VERSION (można znaleźć w linku powyżej)

Inne zagadnienia

Inne zagadnienia, zadania oraz formy “interview”, z którymi możesz się spotkać, to:

  • Stacje video – wykorzystywane są przez niektóre szkoły medyczne. Kandydat siada przed komputerem, dostaje słuchawki ogląda krótki film. Film ten zazwyczaj ukazuje sytuację związaną ze służbą zdrowia (konsultacja z pacjentem, praca na oddziale). Dodatkowo, w stacji znajduje się kartka A4 z pytaniami, bądź instrukcją opisującą, to co kandydat powinien “wychwycić” na podstawie filmu. Trzeba w trakcie oglądania odpowiedzieć na pytania. Pytania zazwyczaj dotyczą profesjonalizmu, komunikacji z pacjentem i z zespołem oraz cech charakteru ludzi, którzy pracują w służbie zdrowia.
  • Roleplay – częstą praktyką w czasie rozmowy typu MMI jest wykorzystywanie aktorów. Są to zazwyczaj profesjonalni aktorzy, rzadziej (jednak zdarza się) są to studenci danej uczelni. Oprócz aktora, w stacji znajduje się członek komisji, który obserwuje Waszą interakcję. Ten typ stacji to tzw. ‘roleplay’. Przed wejściem do stacji zobaczysz instrukcję, która pokrótce wprowadzi Ciebie w kontekst sytuacyjny gry aktorskiej w której będziesz brał/a udział. Czasem informacji jest za mało, a więc po wejściu do stacji, dodatkowe informacje będą Tobie dostarczone przez aktora bądź członka komisji. W trakcie trwania tej stacji, należy pamiętać by być sobą i zachować opanowanie. Treści stacji typu ‘role play’ są bardzo różne, ale zazwyczaj skupiają się na profesjonalizmie, podstawach etyki, a przede wszystkim mają ocenić Twoje zdolności komunikacyjne, interpersonalne oraz Twoje nastawienie do ludzi, medycyny (pokłady współczucia) oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (czasami aktor może być ‘trudny’ do opanowania, np. udaje agresywnego pacjenta – musisz wtedy okazać mu cierpliwość i opanowanie).
  • Zadania matematyczne – stacja matematyczna znajduje się wśród MMI kilku szkół w UK (w zaproszeniu mailowym na interview powinni Ciebie o takowej stacji poinformować). W zależności od uczelni, są to zadania, które a) da się wykonać w limicie czasowym b) nie da się wykonać w danym limicie czasowym. W obu przypadkach dajemy z siebie wszystko i rozwiązujemy jak najwięcej zadań się da. Czasem szkoła daje nam możliwość korzystania z kalkulatora.
  • Narzucone zadania dodatkowe do wykonania przed rozmową kwalifikacyjną – niektóre uczelnie medyczne, wraz z emailem zapraszającym Cię na rozmowę, prześlą Tobie instrukcje dotyczące wykonania dodatkowych zadań. Często będzie to dotyczyło wydrukowania i wypełnienia formularza o Twoim ‘work experience’ gdzie będziesz musiał/a wpisać dane kontaktowe do osób i instytucji w których zrobiłeś/aś wolontariat, praktykę itp. Taki formularz musisz dostarczyć na uczelnię w dniu rozmowy.

Czasem szkoły pytają o kserokopię świadectw i innych ważnych dokumentów. W takim przypadku kserokopia musi być podpisana przez tzw. “certifier’a”, czyli w tym przypadku osobę wykonującą zawód zaufania społecznego, np. nauczyciel lub dyrektor szkoły, lekarz, prawnik itp. Uczelnia poinformuje Cię czy takowych dokumentów i podpisów wymaga.

W innym przypadku, na rozmowę musisz dostarczyć oryginały dokumentów. Pracownicy uczelni sprawdzą je w czasie trwania Twojej rozmowy (lub i przed nią) i dostaniesz je z powrotem jeszcze tego samego dnia.

Innym rodzajem zadań są dodatkowe plakaty czy prezentacje. Mnie np. trafił się plakat i prezentacja opisująca moją osobę i kandydaturę na medycynę (edukacja, doświadczenie zawodowe, doświadczenie życiowe, aspiracje, cechy charakteru itp.). Prezentacja ta i plakat były oceniane na jednej ze stacji. Upewnij się jednak, że zmieścisz się w danym formacie, limicie słów i limicie czasowym (instrukcje w emailu od uczelni).

Dodatkowe rady na podstawie mojego doświadczenia

  1. Jeśli masz wrażenie, że totalnie nie poszło Ci w jednej ze stacji, spróbuj o tym zapomnieć na czas trwania interview – idź dalej i zaprezentuj się jak najlepiej – każda kolejna stacja to nowa szansa na sukces!
  2. Po wejściu do każdej stacji przywitaj się – jeśli nie masz spoconych dłoni to podaj rękę oraz przedstaw się.
  3. Po wyjściu ze stacji pożegnaj się i podziękuj.
  4. Bądź miły/a dla innych aplikantów – pamiętaj, że od momentu wejścia do lokalizacji interview, jesteś obserwowany przez komisję i pracowników uczelni.
  5. Bądź sobą – łatwo powiedzieć, a trudniej wykonać, jednak pamiętaj, że nic tak nie denerwuje komisji jak osoby, które udają i są ewidentnie nieszczere – przyszły lekarz musi być przecież uczciwy!
  6. Daj się “ponieść” – ani się nie obejrzysz, a będzie już po rozmowie; postaraj się “wyłączyć” myślenie typu: “a co będzie, jeśli się nie dostanę?” i w trakcie rozmowy skupić się na jej treści oraz zadaniach, które masz wykonać.
  7. Komisja jest zazwyczaj miła i pomocna, jednak czasami… zdarzają się wyjątki – pamiętaj, że takie osoby są zazwyczaj odgórnie poinstruowane, by przysporzyć kandydatowi trudności po to, by ocenić jak radzi sobie w ciężkich sytuacjach pod presją; trudność może polegać na oschłości komisji, nie przystępności, a nawet krytyce ze strony komisji; w takich sytuacjach należy jednak zachować zimną krew i odpowiadać uparcie nawet na najbardziej dręczące pytania (czasem udzielisz odpowiedzi na pytanie a członek komisji będzie ‘drążył’ i dopytywał dalej)
  8. Na rozmowie spotkasz wielu kandydatów pochodzących z tzw. ‘wyższych sfer’ (szkoły prywatne, zamożne rodziny); jeśli Ty nie masz szczęścia pochodzić z tego samego środowiska, spróbuj nie zwracać uwagi na częstą arogancję i przechwałki ze strony innych aplikantów. Nie wszystko, co jest przez nich powiedziane jest prawdą, a często celowo mogą oni siać panikę i niepokój. Najlepiej, gdy czekając na rozpoczęcie rozmowy, znajdziesz jedną, przyjazną osobę i z nią przegadasz ten czas. Ewentualnie, gdy masz trochę czasu pomiędzy rejestracją i dostarczeniem dokumentów, a rozmową, wyjdź na krótki spacer lub idź do kawiarenki. Bądź miły i sympatyczny, ale nie wdawaj się w niepotrzebne rozmowy. Piszę to, gdyż sama na własnej skórze doświadczyłam bardzo negatywnej atmosfery w trakcie rozmów z niektórymi kandydatami, przez to się tylko niepotrzebnie zestresowałam, zwątpiłam w siebie i niestety zawaliłam rozmowę.

Już wiesz, czego potrzebujesz, aby dostać się na studia medyczne w Wielkiej Brytanii i jakie kroki musisz przejść. Teraz, sprawdź jak to wygląda krok po kroku względem dat!

Inne, przydatne artykuły

Odkryj uniwersytety w Wielkiej Brytanii

Uniwersytety w Anglii

Uniwersytety w Londynie