AI & CompSci na University of Sheffield oczami Sebastiana

Sebastian

Sebastian

University of Sheffield
AI & Computer Science MComp

27 maja 2017 roku, oddając ostatni z egzaminów, zakończyłem pierwszy rok studiów Artificial Intelligence & Computer Science na University of Sheffield. To był bardzo intensywny rok. Rok starań i satysfakcji; nauki i integracji; ciężkiej pracy, eksploracji i dobrej zabawy. Rok bezcenny.

W tym artykule chciałbym przybliżyć Wam, jak wyglądał oraz przekazać, dlaczego warto studiować kierunki informatyczne w Sheffield.

(University of Sheffield jest jednym z założycieli i członków Russell Group. Od wielu lat niezmiennie utrzymuje się wysoko w rankingach ogólnych, w szczególności pod względem jakości researchu i zadowolenia studentów. Więcej o uniwersytecie oraz samym mieście będziecie mieli okazję dowiedzieć się już niebawem, gdyż piszę o nim artykuł. Stay tuned!)

Departament informatyki

Departament Informatyki to jeden z najcenniejszych i najbardziej dynamicznie rozwijających się departamentów na UoS. Posiada akredytację BCS (British Computer Society) — oznacza to, że kursy prowadzone wewnątrz tego departamentu zostały oficjalnie zatwierdzone jako edukacja najwyższej jakości. To ważne  -  dyplomy absolwentów uniwersytetów z akredytacją mają większe znaczenie na rynku pracy.

Studia informatyczne na UoS plasują się w rankingach jako jedne z najlepszych w Wielkiej Brytanii (w rankingu The Complete University Guide 2018 na 16 pozycji: https://www.thecompleteuniversityguide.co.uk/league-tables/rankings?s=computer%20science).

Wykładowcy na informatyce są w większości specjalistami w poszczególnych dziedzinach researchu bezpośrednio powiązanych z tą dziedziną. Świadczy to o wysokiej jakości oraz rzetelności wykładanego materiału. To też duży komfort, że z pierwszej ręki można dowiedzieć się, na czym polega i jak obecnie wygląda praca w researchu w różnych dziedzinach; mogę uzyskać porady, na naukę których przedmiotów i rozwój których umiejętności warto kłaść nacisk, by osiągnąć sukces w mojej wymarzonej karierze.

Departament rozwija się także infrastrukturalnie. Najlepszym tego świadectwem jest imponująca budowla, która (z funduszu £81 mln!) stanęła niedawno w Sheffield, stając się dumą i wizytówką naszego uniwersytetu a także, nieuchronnie, moim drugim domem.

Nietypowy budynek – The Diamond

Zeszłego lipca odwiedziłem uniwersytet na dniach otwartych. Wyczekiwałem tego dnia, chcąc już poznać mój przyszły kampus, profesorów, budynek Students’ Union. Lecz najbardziej tuptałem nóżkami ze zniecierpliwienia na odwiedzenie tej masywnej, prostopadłościennej konstrukcji – Diamond’u. Nie zawiodłem się. Po spędzeniu tam kilku pierwszych minut myślałem już tylko o tym, jak długo muszę jeszcze czekać, zanim zacznę pobierać naukę w tym niesamowitym miejscu.

Z małymi wyjątkami, każdy mój wykład czy sesja praktyczna odbywa się właśnie tutaj. Funkcjonalność tego budynku jest nieoceniona; na łącznie sześciu piętrach znajdują się m.in. sale wykładowe (ze świetną akustyką!), biblioteki, pracownie komputerowe, indywidualne ‘meeting rooms’ z możliwością rezerwacji czy laboratoria inżynieryjne.

Przede wszystkim jednak wnętrze Diamond’u to ogrom subtelnie oświetlonej przestrzeni, w której można w każdej chwili zająć miejsce na fotelu, kanapie czy przy biurku, by w udzielającym się wszechobecnym skupieniu podjąć pracę nad własnymi projektami, popijając kawę z Diamond Cafe znajdującej się na parterze.

Mieszkańcy Diamond’u

Podczas dni otwartych, podziwiając wnętrze budynku, przechodziłem korytarzem na drugim piętrze. Szklane ściany sal komputerowych czyniły z korytarza zaskakująco świetny punkt obserwacyjny.

Mój zawirowany wzrok, skaczący ze spiralnych schodów na wielkie, czarne fotele [link do tego zdjęcia proszę: http://www.filmandfurniture.com/wp-content/uploads/2014/08/bob-parr-incredibles-columbo-style-chair.jpg ], skupił się na istocie, która najwyraźniej od jakichś kilku sekund mnie obserwowała. Stała za szybą z lekko rozdziawionymi ustami i oczami okrągłymi jak groszki skupionymi na mojej twarzy. Mrugnęła, przechylając głowę lekko w bok. Przestraszony, przyspieszyłem kroku, patrząc już tylko przed siebie.

To była moja pierwsza interakcja z jednym z kilkunastu NAO –  humanoidalnych robotów, zamieszkujących Diamond. Kilka miesięcy później podczas zajęć spotkaliśmy się znowu, jednak tym razem, już spokojniejszy, programowałem go, by tańczył, machał mi, rozmawiał ze mną i rozpoznawał moją twarz czy twarze moich znajomych.

Informatyka z robotyką czy może sztuczną inteligencją?

Jeden z moich znajomych, chcąc rozwinąć się w dziedzinie Machine Learning, początkowo wybrał kierunek Artificial Intelligence and Computer Science. Po kilku tygodniach studiów i konsultacjach z personalnym tutorem okazało się, że lepszym wyborem przy jego zamiarach mogłoby być Computer Science and Mathematics (m.in. ze względu na zajęcia ze statystyki); bez większych problemów i zaległości udało mu się zmienić kierunek. W ogólnym przypadku, zmiany kierunków wewnątrz danego departamentu przebiegają raczej bezproblemowo, a ponieważ na pierwszym roku te kierunki różnią się tylko jednym czy dwoma przedmiotami, ewentualne braki czy powstałe zaległości są niewielkie.

Zajęcia w szkole i poza nią

W moim planie było tylko kilka godzin wykładów tygodniowo, natomiast nieco więcej czasu poświęcano na zajęcia praktyczne. Te odbywały się w salach komputerowych lub laboratoriach. Pracując nad zadaniami, mogłem wtedy uzyskać pomoc od jednego z demonstratorów, którzy krążyli po sali. Było to naprawdę przydatne – bo nawet podczas pracy z materiałem, który już opanowałem, mogłem od nich uzyskać odpowiedzi na nurtujące mnie pytania czy wskazówki ‘jak to zrobić lepiej’.

Ponadto plan zajęć zawierał nieobowiązkowe godziny uzupełniające, podczas których mogłem uzyskać pomoc w zrozumieniu przykładu z ćwiczeń, podjąć dyskusję o temacie z wykładu czy zostać naprowadzonym na właściwą ścieżkę, gdy utknąłem na czymś w projekcie.

Osiągnięcie sukcesu w projekcie grupowym wymaga umiejętnej pracy w drużynie, efektywnej komunikacji oraz zdolności do wyrażania konstruktywnej krytyki. Na kierunkach m. in. inżynieryjnych zdobywanie tych umiejętności jest niezwykle ważne, gdyż to one będą w przyszłości najbardziej potrzebne.

W ramach jednego z przedmiotów (Introduction to Software Engineering) zaangażowano nas w grupową pracę nad projektem oprogramowania dla ‘potencjalnego klienta’. Jako siedmioosobowy team musieliśmy współpracować, aby sprostać wymaganiom klientów, aplikując naszą zdobytą dotychczas wiedzę oraz indywidualne mocne strony każdego z członków ekipy. Budując nasz produkt mieliśmy sporo frajdy i rozwinęliśmy przydatne umiejętności. Mieliśmy też okazję, by poznać nasze mocne i słabsze strony.

Stypendium za wyniki maturalne

Nie jest mi obcym uczucie, gdy podczas wyboru uniwersytetu niektóre opcje, chociaż na złość bardzo atrakcyjne, są poza zasięgiem tylko dlatego, że są poza zasięgiem finansowym.

Całe szczęście, ten argument nie skreśla Sheffield, które finansowo jest miastem wręcz przyjaznym. Zakwaterowanie, komunikacja miejska czy jedzenie kosztuje średnio mniej niż w innych miastach.

Departament Informatyki oferuje aplikantom z Unii Europejskiej bardzo atrakcyjne stypendium dla aplikantów z dobrymi wynikami z matury. Więcej można przeczytać tu: https://www.sheffield.ac.uk/dcs/scholarships

Jeśli jesteś zdolnym licealistą i podejmiesz studia wewnątrz Departamentu, możesz zostać solidnie wynagrodzonym. Mnie udało się zdobyć to stypendium. Wyróżnienie wyróżnieniem (ktoś docenił moje przedmaturalne starania!), dzięki temu nie miałem żadnych problemów z utrzymaniem się na pierwszym roku; będzie mi też znacznie lżej na drugim (spełniłem warunki drugiej części stypendium zdobywając wysokie wyniki na pierwszym roku)!

Podsumowując…

Z perspektywy czasu widzę, jak wiele osiągnąłem w te kilka miesięcy. Czuję, że jestem w dobrym miejscu, że moje studia są dla mnie bardzo dobre. Że to, kim jestem i jakie mam aspiracje jest tu szanowane i chwalone; że moja ścieżka do udanej i satysfakcjonującej kariery nie jest ścieżką samotną, że mam wsparcie. Czuję, że podejmując studia w Sheffield, dokonałem właściwego wyboru; że wziąłem przyszłość w swoje ręce i zaciskam ją mocniej niż kiedykolwiek.

Ty też weź przyszłość w swoje ręce. Załóż konto w Panelu Aplikanta na stronie Smart Prospects i zacznij walczyć o swoje marzenia z ich nieocenionym wsparciem już teraz!

__________________

Inne artykuły napisane przez Sebastiana:

  1. Bariera językowa na studiach w Anglii – oczami Sebastiana z University of Sheffield
  2. Przygoda Sebastiana ze Students Societies na studiach w Anglii

Inne przydatne artykuły

Odkryj uniwersytety w Wielkiej Brytanii

Uniwersytety w Anglii

Uniwersytety w Londynie