Jak napisać dobre CV do pracy w Wielkiej Brytanii?

Ola

Ola

Newcastle University
Film and Media BA

Artykuł oparty o materiały zaczerpnięte z Careers Service na Newcastle University. www.ncl.ac.uk/careers

Myślisz o studiach w Anglii i zastanawiasz się jak wygląda poszukiwanie pracy? A może zacząłeś/zaczęłaś już studia i zaczynasz jej poszukiwania? Jeśli tak, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Czytając go dowiesz się:

  • czym jest CV i dlaczego je piszemy,
  • jakie informacje zawrzeć w CV i w jaki sposób je przedstawić, aby pokazać się z najlepszej strony,
  • jak zadbać o to, żeby dokument robił dobre wrażenie na pracodawcy;
  • jak przesłać je do sprawdzenia do Smart Prospects, aby otrzymać opinię doświadczonych osób.

Aby zobaczyć treść tego artykułu, musisz być zalogowany. Zaloguj się klikając tutaj. Jeśli nie masz jeszcze konta na naszej stronie, możesz je założyć klikając tutaj. Pamiętaj, że możesz z nami aplikować na wszystkie uczelnie w Wielkiej Brytanii, a nasza pomoc jest całkowicie bezpłatna.

Dostęp do tego artykułu (opisującego jak przygotować CV i zrobić dobre wrażenie na pracodawcy w Wielkiej Brytanii) dostępny jest dla naszych zalogowanych aplikantów, dopiero po wysłaniu aplikacji na studia. Nawet jeśli nie aplikowałeś/aś z nami, możesz poprosić o dostęp klikając poniżej.

Czym jest CV i dlaczego je piszemy?

CV, czyli Curriculum vitae (z łac. “przebieg życia”) to nic innego jak życiorys zawodowy. Jest podstawą ubiegania się o pracę, obok listu motywacyjnego kluczowym dokumentem składanym pracodawcy. Dlatego tak ważne jest, aby napisać go poprawnie! Czy wiesz ile pracodawca spędza na przeglądaniu każdego CV? Otóż poświęca na to maksymalnie…

W tym czasie Twoje CV musi pokazać, że:

  • Potrafisz wykonać daną pracę,
  • Chcesz zdobyć daną pracę,
  • Chcesz pracować w danej firmie.

Pisząc CV musisz mieć w pamięci, że to jedynie werbalna reprezentacja Ciebie, a pracodawca nie widzi Cię i nie wie, jaką jesteś osobą. Mimo tego jednym dokumentem musisz pokazać, że jesteś odpowiednią osobą na dane miejsce.

Co i w jaki sposób zawrzeć w CV?

Poniżej przedstawiam kroki, jakie warto podjąć zanim zaczniesz tworzyć swoje CV.

Krok 1. – Znajdź ofertę pracy

Każde CV musi być napisane bezpośrednio pod daną ofertę pracy i wymagane w niej umiejętności czy doświadczenie.

Krok 2. – Przeanalizuj swoje umiejętności i doświadczenie

Zastanów się i zapisz wszystkie swoje dotychczasowe prace, projekty, funkcje, wolontariaty itp. Patrząc na wymagania z oferty pracy pomyśl, jakie umiejętności dało Ci to, co do tej pory zrobiłeś/aś. Choć niektóre Twoje doświadczenia mogą Ci się wydawać z początku nieadekwatne, nie odrzucaj ich od razu! Uwierz mi, każde doświadczenie zawiera w sobie coś odpowiedniego i potrzebnego; trzeba to tylko dobrze opisać – podobnie jak w personal statement na studia w UK. Jeśli pracowałeś/aś w innym sektorze niż ten, do którego aplikujesz, szukaj w swoich dotychczasowych aktywnościach takich cech, jak odpowiedzialność, rzetelność, dokładność, praca w grupie, praca pod presją czy też przewodnictwo w grupie. Ja w ten sposób każde moje CV opieram w większości na harcerstwie 🙂

Krok 3. – Zrób notatki pod każdą sekcją CV

Każde CV zawiera podstawowe sekcje, które można tytułować w różny sposób, na przykład taki:

  • PERSONAL INFORMATION:
    Podstawowe informacje: imię, nazwisko, adres, nr telefonu, adres e-mail. Zdjęcia nie dołączamy. Pamiętaj, aby używać profesjonalnie brzmiącego e-maila, [email protected] nie zrobi dobrego wrażenia!
    Dwie poniższe sekcje są najważniejsze, ale zarazem najbardziej ruchome. Jeśli piszesz CV do pracy part-time, jako pierwsza powinna znaleźć się sekcja Work Experience; jeśli do pracy związanej z kierunkiem studiów sekcja Education. Samą sekcję Work Experience możesz różnie dzielić, np. na Relevant Experience & Other Experience, czy Voluntary Experience & Employment.
  • EDUCATION:
    Pamiętając o zasadzie odwróconej chronologii (najpierw piszemy to, co najbardziej aktualne) zawrzyj swój kierunek studiów, wraz z najbardziej adekwatnymi modułami, a także szkołę średnią np. z wynikami rozszerzonych przedmiotów maturalnych.
  • WORK EXPERIENCE:
    Również korzystając z zasady odwróconej chronologii, w tym miejscu wymień gdzie pracowałeś/aś, w jakich wolontariatach brałeś/aś udział itd. Przy każdej pozycji napisz bardzo zwięźle, jakie obowiązki pełniłeś/aś.  Najlepiej zrobić to używając poniższego modelu:
    Situation: 
    Zasygnalizuj, w jakiej sytuacji się znajdowałeś/aś, np. ‘while working in a cafe’, ‘during this olympiad’.
    Task: Opisz swoje krótko swoje zadanie. Jeśli pracowałeś/aś w grupie, skup się na swojej roli.
    Action: W tej części (najważniejszej, zawierającej ok 60% opisu) napisz dokładnie co, dlaczego i jak zrobiłeś/aś, i jakie umiejętności wykorzystałeś/aś.
    Result: Całość podsumuj wynikiem swoich działań.
    Opisy poszczególnych elementów w CV są krótkie, więc nie zawsze wykorzystasz wszystkie części modelu. Skup się na tych najbardziej odpowiednich, które pokażą Cię jak w najlepszym świetle. Model ‘STAR’ wykorzystasz w całości przy wypełnianiu formularza aplikacyjnego o pracę.

    Bardzo ważne jest też używanie odpowiedniego słownictwa, które podkreśli Twoje umiejętności i kwalifikacje.

  • SKILLS AND QUALIFICATIONS:
    To jest miejsce na pochwalenie się wszyskimi certyfikatami, kursami, umiejętnościami językowymi czy też informatycznymi.
  • INTERESTS:
    Masz jakieś ciekawe hobby? Pochwal się nim! Pamiętaj jednak, że każdy interesuje się ‘sportem’ lub ‘muzyką’. Pomyśl o tym, co Cię wyróżnia. Trenowanie siatkówki w lokalnej reprezentacji albo gra na wiolonczeli w szkole muzycznej brzmi dużo lepiej i pokazuje zaangażowanie.
  • REFERENCES:
    Tu zawrzyj informacje kontaktowe dwóch referentów. Pamiętaj, żeby zawsze najpierw zapytać ich o zgodę! Jedna z tych osób powinna reprezentować Twoje środowisko akademickie. Druga może być np. przedstawicielem miejsca, gdzie pracowałeś/aś, udzielałeś/aś się w wolontariacie.
    Jeśli nie masz miejsca lub czekasz na zgodę jednego z referentów, możesz po prostu napisać ‘available on request’.

Co zrobić, aby dokument dobrze się prezentował i robił pozytywne wrażenie?

Każde CV musi dobrze wyglądać. Ważne jest, aby było przejrzyste i łatwe do przeczytania. Oto kilka zasad i wskazówek:

  1. Zadbaj, aby Twoje CV zajęło max. 2 strony A4 (choć najlepiej równo 1 stronę)!
  2. Stwórz estetyczne, wyróżnione nagłówki.
  3. Sekcje i akapity oddzielaj przerwami lub kreskami/delikatnymi wzorami, aby tekst się nie zlewał.
  4. Wszelkie opisy i adnotacje zapisuj w formie podpunktów, nigdy scalonego, jednolitego tekstu.
  5. Unikaj zostawiania pustego, białego miejsca. Wykorzystaj je.
  6. Uważnie sprawdź dokument pod kątem literówek i błędów gramatycznych, one nie mają prawa się tam znaleźć! Najlepiej skorzystać z grammarly.
  7. Używaj jednokolorowej, regularnej, zwyczajnej czcionki takiej jak np. Arial czy Times New Roman.

    (takich nie używaj!)

  8. Na koniec najważniejsze – użyj szablonu graficznego, aby przykuć uwagę każdego pracodawcy (który, jak już wiesz, poświęca bardzo mało czasu na czytanie CV). Możesz takie szablony znaleźć w google (pod hasłami typu CV template design) lub stworzyć samodzielnie, np. w darmowym programie online Piktochart (który swoją drogą może Ci się przydać wielokrotnie na studiach, zwłaszcza, jeśli celujesz w biznes, marketing, advertising czy media).

Podsumowując…

Oto moje wskazówki, mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny! Życzę Ci powodzenia w pisaniu Twojego CV!

A jeśli nie masz jeszcze konta ze Smart Prospects koniecznie zarejestruj się klikając w ten link: https://www.sp.edu.pl/?ref=195 🙂

Ponadto, jeśli chcesz, możesz przesłać swoje CV do sprawdzenia przez doświadczonych doradców Smart Prospects – poprzez FB lub maila u[email protected].


Inne przydatne artykuły